Van 8 tot 12 mei 2023 is het de Nationale Klantcontact Week, een week waarin klantcontact medewerkers extra in het zonnetje worden gezet. Is dat nodig? Ja en nee. We waarderen onze medewerkers altijd, maar wat extra aandacht voor de medewerkers en klantcontact als vak kan zeker geen kwaad. Vergelijk het maar met Moederdag. Je waardeert je moeder het hele jaar en net op die tweede zondag in mei zet je je extra in om je moeder zich speciaal te laten voelen.

Wat houdt de Nationale Klantcontact Week in?

De Nationale Klantcontact Week is een initiatief van de Customer Contact Management Association, oftewel de CCMA. Al enkele jaren wordt deze week georganiseerd en veel organisaties doen hieraan mee. Je kunt je als organisatie aansluiten bij het thema en het programma van de CCMA of je eigen invulling eraan geven. Als Soleo hebben we zelf een programma samengesteld en onze klantcontact medewerkers op Curaçao doen ook mee. Wij hebben er dus een internationale klantcontact week van gemaakt.

Waarom is deze week zo belangrijk?

Werken in klantcontact is echt een vak. Onze medewerkers werken voor verschillende organisaties en functioneren als visitekaartje voor die organisaties. En dat doen ze niet alleen via de telefoon, ook via chat, e-mail of andere kanalen. Het werk wordt nog wel eens onderschat, onterecht en daar is deze week ook voor bedoeld. De erkenning en waardering van het vakgebied en de mensen die dit dagelijks op professionele wijze doen. Vergelijk het met de ‘dag van de zorg’ of de ‘dag van het onderwijs’. In contactcenters werken we 24/7 en werken veel medewerkers op parttime basis. Op één dag bereiken we dus niet iedereen, vandaar de week van het klantcontact.

 

Wat doen we dan in die feestweek?

Het wordt inderdaad ook wel een ‘feestweek’ genoemd. Overal hangen slingers en ballonnen en de hele week zijn er verschillende activiteiten te doen. Dat kunnen spelletjes zijn zoals contactcenter bingo, 30-seconds, wie-ben-ik of de Soleo Geluksloterij, maar ook serieuzere zaken. We hebben bijvoorbeeld ‘waarderings-kaartjes’ gemaakt waarmee medewerkers elkaar een compliment kunnen geven. Daar komen heel mooie en waardevolle complimenten uit. Natuurlijk wordt er ook aan de inwendige mens gedacht met een goede lunch, lekkere tussendoortjes etc.

En het is niet zo dat we deze activiteiten alleen in deze week doen, het hele jaar door zijn we actief. Nu is het wat meer geconcentreerd en met iets meer toeters en bellen dan anders.